Waarom goede afbeeldingen de conversie verbetert
We leven in een visuele wereld. Youtube, Instagram en Tiktok zijn nog nooit zo populair geweest. Iedereen neemt selfies en publiceert filmpjes op social media. Dagelijks worden alleen op Instagram gemiddeld 60 miljoen foto ’s op Instagram geupload.
Volgens Statista maakten in 2020 wereldwijd meer dan 3,6 miljard mensen gebruik van sociale media en dit aantal zal naar verwachting toenemen tot bijna 4,41 miljard in 2025. En ook als je jouw site laat maken, zijn afbeeldingen essentieel om voor een succesvolle website. We hebben een aantal tips over conversieverhogen met foto’s voor je een rij gezet.
Houd uw bezoekers emotioneel vast
Een foto zegt meer dan duizend woorden. Een goede, relevante afbeelding zorgt ervoor dat er bij de websitebezoekers een bepaalde emotie opgewekt wordt. De kunst van het verkopen hangt af van de mate waarin de foto’s positieve emoties oproepen.
En hoewel je deze methode ook met tekst moet toepassen, besteedt niet iedereen zijn kostbare tijd aan lezen van een webtekst. Iemand begint vaak met het scannen van een pagina. Een afbeelding is het eerste wat dan opvalt.
Een ding dat u moet onthouden, is dat u bezoekers niet emotioneel iets kunt laten voelen als u goedkope stockfoto’s op uw bestemmingspagina’s gebruikt. Uit een casestudy van Visual Website Optimizer bleek dat het aantal aanmeldingen met 35% toenam door een stockfoto te vervangen door een afbeelding van de oprichter van het bedrijf.
Bouw vertrouwen op
Aanbevelingen en recensies helpen bij het groeien van vertrouwen. Testimonials helpen je potentiële klanten om te zien wat jouw bestaande klanten van je producten of diensten vinden.
Anonieme getuigenissen werken minder goed. Door foto’s van mensen toe te voegen, stijgt het conversiepercentage. Hetzelfde geldt als je een menselijke foto toevoegt naast een klantgetuigenis.
Door een foto van een persoon te plaatsen, zal een prospect zich sneller identificeren met de klant en vergroot daarnaast de geloofwaardigheid van product of dienst.
Laat een CTA nog beter opvallen
Afbeeldingen op een pagina zoals pijlen die wijzen naar een offerte knop, zullen veel helpen om deze zogenaamde Call to Action (CTA) bet onder de aandacht te brengen. Uiteindelijk is een offerteaanvraag of een aankoop in een webshop het belangrijkste doel van veel websites.
Maar wist je dat een afbeelding van een persoon die naar je product of CTA button kijkt, je conversie drastisch doet stijgen? Dit komt omdat we van nature de blik van een ander persoon volgen. Je kan dit nog meer versterken door iemand zowel te laten wijzen naar het product.
Extra tips voor productfoto’s
- Maak unieke, high quality foto’s
- Gebruik dus geen stockfoto’s
- Maak meerdere foto’s per product
- Voeg alternatieve en gedetailleerde foto’s toe
- Laat gebruikers inzoomen
- Voeg context toe aan alle afbeeldingen
- Test 360° roterende afbeeldingen